27.04.2018 1071

Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!

У студентському колективі, особливо в перший рік навчання, виникають питання щодо групової згуртованості та єдності. Проблеми ці дійсно є важливими, оскільки від рівня розвитку колективу та ступеню його єднання значною мірою залежить ефективність роботи в групі, а також психологічний комфорт кожного студента. 

Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!

Соціально-психологічний клімат у такому  колективі визначається на основі реальних взаємовідносин між студентами, їх вміннями та навичками етичної взаємодії, толерантності  тощо. Формування ж останнього відбувається на основі суб'єктивної думки кожного, особливостей взаємодії і ставлення до групових норм та цінностей. Кожним членом групи  соціально-психологічний клімат відчувається індивідуально як особисте задоволення чи незадоволення перебуванням у даному колективі, а також як визначення власного статусу в ньому.

Саме таким проблемам була присвячена низка тренінгових занять на тему «Наша група-спільний дім - дружно й хороше у нім», які проводилися з 27 березня по 23 квітня зі студентами І курсів нашого університету та їх кураторами. 

Метою тренінгової програми стало  розкриття власної самоідентичності;  пізнання та прийняття кожного члена групи до спільної студентської родини; підвищення згуртованості студентської групи та розвиток студентського колективу як цілісного соціального організму.

Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!

Під час тренінгових занять були застосовані наступні форми та методи роботи:

- тестування (для встановлення особистого відчуття в колективі та психологічного клімату групи в цілому)

- ігрові методики на саморозкриття  та самопрезентацію;

- арт-терапевтичні методики;

- психогімнастичні вправи на взаємодію;

- бесіда, рефлексія тощо.

Програму тренінгів було розроблено для студентів перших курсів, адже саме на початку навчання куратори академічних груп відзначають незацікавленість та «прохолоду» у стосунках між одногрупниками, що в результаті призводить до так званої «кризи згуртованості» колективу. 

Ще А. Макаренко, на основі тривалих спостережень, дійшов до висновку, що в групах, у яких 20 і більше осіб, функціонування колективу вимагає певної педагогічної роботи наставників. Зазвичай, у кожній такій групі формуються мікрогрупи (по 3-7 осіб), які об'єднані спільними симпатіями та інтересами. Це звичайне явище, та час від часу вузькогрупові інтереси потрібно спрямовувати на користь групи в цілому, що сприятиме формуванню у ній позитивного психологічного клімату, наслідком чого стануть дружні стосунки у цілісному колективі. Даний показник може стати успішним підсумком дбайливої систематичної роботи кураторів та психологів.

Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!

Потрібно зауважити, що згуртувати студентський  колектив зовсім не означає «вишикувати всіх за ранжиром», заборонити особисті погляди чи виконувати все за чиєюсь командою. Навпаки, у такому колективі максимально підтримується розкриття індивідуальності та неповторності кожного її члена, розвиток творчого потенціалу, позитивної взаємодії тощо. Саме том, важливою складовою даного процесу є довіра та толерантне ставлення між його членами.

Тож проведена робота насамперед була спрямована на зближення інтересів, позитивне взаємне ставлення та сприяння згуртуванню колективу в цілому.

Психологічна служба «Довіра»

Валентина Мазуренко, практичний психолог