Наша група - спільний дім, дружно й хороше у нім!
У студентському колективі, особливо в перший рік навчання, виникають питання щодо групової згуртованості та єдності. Проблеми ці дійсно є важливими, оскільки від рівня розвитку колективу та ступеню його єднання значною мірою залежить ефективність роботи в групі, а також психологічний комфорт кожного студента.
Соціально-психологічний клімат у такому колективі визначається на основі реальних взаємовідносин між студентами, їх вміннями та навичками етичної взаємодії, толерантності тощо. Формування ж останнього відбувається на основі суб'єктивної думки кожного, особливостей взаємодії і ставлення до групових норм та цінностей. Кожним членом групи соціально-психологічний клімат відчувається індивідуально як особисте задоволення чи незадоволення перебуванням у даному колективі, а також як визначення власного статусу в ньому.
Саме таким проблемам була присвячена низка тренінгових занять на тему «Наша група-спільний дім - дружно й хороше у нім», які проводилися з 27 березня по 23 квітня зі студентами І курсів нашого університету та їх кураторами.
Метою тренінгової програми стало розкриття власної самоідентичності; пізнання та прийняття кожного члена групи до спільної студентської родини; підвищення згуртованості студентської групи та розвиток студентського колективу як цілісного соціального організму.
Під час тренінгових занять були застосовані наступні форми та методи роботи:
- тестування (для встановлення особистого відчуття в колективі та психологічного клімату групи в цілому)
- ігрові методики на саморозкриття та самопрезентацію;
- арт-терапевтичні методики;
- психогімнастичні вправи на взаємодію;
- бесіда, рефлексія тощо.
Програму тренінгів було розроблено для студентів перших курсів, адже саме на початку навчання куратори академічних груп відзначають незацікавленість та «прохолоду» у стосунках між одногрупниками, що в результаті призводить до так званої «кризи згуртованості» колективу.
Ще А. Макаренко, на основі тривалих спостережень, дійшов до висновку, що в групах, у яких 20 і більше осіб, функціонування колективу вимагає певної педагогічної роботи наставників. Зазвичай, у кожній такій групі формуються мікрогрупи (по 3-7 осіб), які об'єднані спільними симпатіями та інтересами. Це звичайне явище, та час від часу вузькогрупові інтереси потрібно спрямовувати на користь групи в цілому, що сприятиме формуванню у ній позитивного психологічного клімату, наслідком чого стануть дружні стосунки у цілісному колективі. Даний показник може стати успішним підсумком дбайливої систематичної роботи кураторів та психологів.
Потрібно зауважити, що згуртувати студентський колектив зовсім не означає «вишикувати всіх за ранжиром», заборонити особисті погляди чи виконувати все за чиєюсь командою. Навпаки, у такому колективі максимально підтримується розкриття індивідуальності та неповторності кожного її члена, розвиток творчого потенціалу, позитивної взаємодії тощо. Саме том, важливою складовою даного процесу є довіра та толерантне ставлення між його членами.
Тож проведена робота насамперед була спрямована на зближення інтересів, позитивне взаємне ставлення та сприяння згуртуванню колективу в цілому.
Психологічна служба «Довіра»
Валентина Мазуренко, практичний психолог