04.10.2022 865

Особливості комунікації при працевлаштуванні

Для багатьох людей важлива розмова з незнайомою людиною є стресовою подією! А якщо це бесіда з майбутнім роботодавцем – то й поготів. Як не розхвилюватися і вдало пройти співбесіду? На цю тему було проведено вебінари студентам 2 курсу факультету економіки і підприємництва, а саме 21-ма, 21-е, 21-о, 21-птбд, 21-мб-ма та 21-о групам. Під час зустрічей студенти мали змогу опанувати основні лайфхаки, поставити запитання й отримати поради, як успішно пройти цей перший важливий етап на шляху до майбутньої професійної реалізації.

Отже, розглянемо деякі початкові, але важливі пункти.

1. Перша порада – підготуватися

На превеликий жаль, відсоток людей, які не готуються до співбесіди – дуже високий. Іноді це пов’язано з тим, що не вистачає часу для підготовки, іноді з тим, що людина просто нехтує цим.

Рекомендація: навіть якщо ви дуже впевнена у собі людина, готуйтеся до співбесіди. Не можна йти на інтерв’ю навмання. Необхідно ретельно підготуватися: вивчити інформацію про компанію, знайти відомості про людину, з якою відбуватиметься зустріч, продумати свою промову-презентацію. У компанії про кандидата не зобов’язані нічого знати заздалегідь, а тому вся відповідальність за те, щоб створити правильне враження, показати себе адекватною, конструктивною людиною, лежить на претенденті. Адже бувають ситуації, коли кандидат лякався, ніяковів у незнайомій обстановці і через це не міг вдало презентувати себе.

Пам’ятайте, що перше враження не можна справити двічі, а значить, треба зібратися і налаштуватися, щоб проявити себе найкращим чином, адже другого шансу на цій роботі скоріш за все не буде. 

2. Small Talk – коротка невимушена розмова в перші хвилини знайомства.

Перші кілька хвилин можна поговорити про погоду, про вуличні затори, можна зробити комплімент офісу, похвалити вид з вікна, привітати з нещодавно минулим корпоративним святом або професійними досягненнями (високе місце в рейтингу компанії-роботодавця тощо). Це, по-перше, дозволить зняти загальну напругу, «розтопити лід» і ввійти в контакт зі співрозмовником, а по-друге (і це дуже важливо), така розмова дасть вам можливість заспокоїтися, озирнутися, зібратися з думками і не нервувати.

Варто пам’ятати – не слід говорити про політику, релігію та резонансні події, адже ваші погляди них можуть не збігатися.

3. Не перетворюйте розмову в монолог

Не варто одразу видавати всю підготовлену промову. Спочатку потрібно послухати співрозмовника та намагатися зрозуміти, кого саме компанія шукає, яка за професійними й особистісними характеристиками людина їм потрібна. Потім, зробивши відповідні висновки, розповідати про себе.

Досить поширена ситуація, коли кандидат у стресі починає розповідати про себе, але говорить зовсім не те, що від нього очікували почути. При цьому він може володіти всіма необхідними для даної позиції компетенціями, але під час розмови не може правильно розставити акценти у своїй розповіді та відповідях і не висвітлює ключові для роботодавця якості. В результаті у інтерв’юера складеться враження, що кандидат на дану посаду не підходить.

4. Встановіть контакт

Будь-яка комунікація вже наполовину успішна, якщо встановлений довірчий контакт. Поширене наразі слово «рапорт» означає «динамічний стан, що виникає під час комунікації, при якому підвищується взаєморозуміння та створюється відчуття довіри». І ось цей неусвідомлений стан дуже важливий для успіху зустрічі.

Інтерв’юер немов «приміряє», наскільки ви «свій», «схожий на нього» і тих співробітників, які поділяють інтереси та цінності компанії-роботодавця.

Для того, щоб людина, яка вас не знає, стала довіряти вам, необхідно намагатись спілкуватися з нею однією мовою, одними словами. А для цього варто вміти слухати та чути.

Якщо перед вами людина сучасної формації, то з нею варто говорити на «сучасній» мові, наприклад, вставляючи доречні англіцизми, сучасні поширені абревіатури. Якщо ж старшого віку – додавайте у розмову трішки історії (наприклад, щось про дитинство).

Пітер Томсон, автор сучасного підручника комунікації «Самовчитель спілкування» зазначає, що підлаштування необхідне, адже дослідження засвідчують: на 7% сприймається те, що людина говорить, на 38% – те, як вона це говорить і 55% займає мова тіла.

5. Намагайтеся бути модератором бесіди

За допомогою грамотних запитань можна так побудувати діалог, щоб вам було комфортно і щоб ви задавали тон розмові.

Питання повинні бути «розумними» та доречними: про бізнес та цілі компанії, про стратегію, про шляхи досягнення цілей, прийняті в компанії, про роль і очікуваний вклад фахівця в реалізацію цих цілей. З ваших запитань роботодавець має зрозуміти, що ви серйозно ставитеся до даної пропозиції, досконало вивчаєте ситуацію, що ви «не випадкова людина» і вже відчуваєте свою причетність до компанії та її команди.

6. Подбайте про свій зовнішній вигляд

Перше враження про людину формується у перші 30–40 секунд зустрічі. Приємний вираз обличчя, природність рухів і свіжий, охайний, презентабельний зовнішній вигляд – це важливі фактори, що викликають симпатію співрозмовника. Варто зауважити, що на співбесіді бажаний діловий стиль.

7. Презентуйте себе

На співбесіду ви приходите, щоб презентувати себе. Будьте доброзичливими, утримуйте зоровий контакт й охоче відповідайте на запитання. Фраза «прочитайте моє резюме, там все написано» не зіграє на вашу користь. Варто розповісти про себе, спираючись на факти попередньої діяльності, підкреслюючи необхідні якості.

8. Будьте готові поділитися інформацією

Будьте доброзичливими, відкритими, діліться інформацією. Не варто обурюватися, якщо задають питання про особисте життя (одружений/заміжня, діти є чи немає). Іноді кандидат не відповідає на запитання, кажучи, що це дуже особисте. Така поведінка викликає подив у роботодавця, оскільки він просто хоче бачити у вас надійного та постійного працівника. Але буває й інша ситуація, коли кандидат розповідає занадто багато особистої інформації, яка абсолютно не доречна. Необхідно в усьому знати міру.

9. Потоваришуйте з хорошим хедхантером

Дуже часто талановитих здобувачів можуть не побачити, тому що ніхто їх не порекомендував. Варто також спробувати шукати роботу за допомогою кадрових агентств. Грамотний хедхантер знає, як правильно подати переваги кандидата, на що звернути увагу роботодавця, щоб він розглянув саме вашу кандидатуру. Крім того, якщо все-таки співбесіда пройшла невдало, він зв’яжеться з вами і проведе «роботу над помилками», у спокійній і необразливій формі зверне увагу на зони для розвитку та надасть професійні рекомендації для наступних співбесід.

10. Частіше ходіть на співбесіди

Якщо навіть співбесіда пройшла не на вашу користь – не варто занадто хвилюватися. Таке особисте випробування дуже корисне. Кожне нове інтерв’ю – це досвід, завдяки якому ви стаєте обізнанішими, мудрішими, професійнішими і впевненішими в собі. Ви зможете зрозуміти, наскільки затребувані в даний час, а також оцінити свої можливості та зони розвитку, завести ділові контакти, вчасно усвідомити куди варто рухатися далі.  

Ці та інші ключові питання було обговорено на зустрічі зі здобувачами освіти УНУС і майбутніми кращими фахівцями.

Валентина Мазуренко,

практичний психолог вищої категорії