Soft Skills: чому ці навички такі важливі сьогодні
Багато людей і досі вважають, що кар’єрний успіх залежить виключно від досвіду та рівня майстерності, а також від того, наскільки добре фахівець розуміється на своїй безпосередній роботі.
Однак, аналітики сходяться на думці, що незабаром прийде той час, коли люди та роботи порівну поділять між собою виконання трудових функцій.
А тому в найближчому майбутньому, щоб зробити перші успішні кроки в кар’єрі чи залишатися затребуваними на ринку праці, вже недостатньо буде мати профільну освіту і навіть досвід роботи в своїй сфері. Працівникам майбутнього будуть потрібні додаткові знання та вміння, які не під силу повторити або доручити роботу чи комп’ютерній програмі. Саме такі вміння прийнято відносити до soft skills або «м’яких навичок», а про необхідність їх розвитку останнім часом чуємо все більше.
До речі, ці навички є не такі вже й «нові», адже поняття soft skills і hard skills виникли у військовій справі наприкінці 50-х років минулого сторіччя. У 1959 році армія США почала розробляти науково обґрунтований підхід до підготовки військовослужбовців. Під час розробки дослідники виявили важливість для військовослужбовців не тільки професійних навичок (hard skills), але й універсальних компетенцій (soft skills), що не входять у планомірне навчання.
Отож, Soft Skills – це комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, що відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не пов'язані з конкретною сферою. Це універсальні надпрофесійні якості, що допомагають нам взаємодіяти між собою, незалежно від сфери діяльності. Такі навички важливі для кожного виду діяльності, а основні з них зазвичай є в переліку вимог у різних вакансіях, тому вони нам вже давно знайомі.
Для чого вони потрібні?
- Soft Skills допомагають швидше адаптуватися до змін на ринку праці та переорієнтуватися у разі втрати актуальності певною сферою зайнятості.
- Soft Skills – це універсальні якості, що допомагають нам взаємодіяти між собою в колективі, незалежно від сфери діяльності.
М'які (гнучкі) навички – це ситуативні вміння, знання, риси характеру, що застосовуются в будь-якій роботі. Вони допомагають не стільки бути висококласним фахівцем, скільки будувати кар’єру та сформувати власну репутацію і команду.
Найзатребуванішими гнучкими компетенціями є:
- вміння працювати в команді;
- комунікативні навички (активне слухання, вміння вести діалог, виступати публічно, довести свою думку тощо)
- критичне мислення (здатність аналізувати ситуацію, що склалася, робити корисні висновки та змінювати поведінку відповідно до цього);
- активна позиція та лідерство;
- креативність;
- організованість;
- відповідальність і дисциплінованість.
- розвинений емоційний інтелект (EQ, EI) – здатність людини розуміти як свої емоції, так і емоції оточення, адекватно реагувати на них та керувати ними, емпатійність. Саме від рівня EQ залежить, як людина налагоджуватиме комунікацію, як буде вирішувати складні задачі та проходити випробування. Високий рівень емоційного інтелекту допомагає будувати успішну кар’єру, бути продуктивним, згуртувати команду та залишатися вмотивованим.
Для отримання та розвитку soft skills-навичок не існує спеціальних курсів чи закладів освіти. Вони формуються у людини протягом життя, під впливом вихованнята життєвого досвіду, цілеспрямовано розвиваються на тренінгах тощо. Наприклад, хтось досконало контролює емоції з дитинства, а когось обставини змушують з часом навчитися цьому.
Настає той час, коли професійні знання та досвід не так цінуватимуться роботодавцями, якщо вони не підкріплені розвиненими гнучкими навичками. Адже вже зараз, згідно з дослідженням, проведеним компанією Wonderlic, 93% опитаних роботодавців відзначили, що наявність soft skills у кандидата є важливим фактором при прийнятті рішення про його працевлаштування.
Безперечно, ми розуміємо важливість дослідження та напрацювання цих необхідних компетентностей здобувачами освіти нашого університету. А тому дослідження власних надпрофесійних якостей здійснили студенти 21-е та 21 м-е груп, взявши участь у тематичному тренінгу.
Валентина Мазуренко, практичний психолог